Helsingin Aikuisopisto

Viisi vuotta sitten Aikuisopisto kilpailutti puhelinjärjestelmän uudistamisen. Valintaan vaikuttivat erityisesti järjestelmän helppo käyttöönotto, pienet laiteinvestoinnit sekä kustannussäästöt. Myös IT-järjestelmä päätettiin uusia.

Helsingin aikuisopisto kuuluu Suomen suurimpiin yksityisiin kansalaisopistoihin. Opisto työllistää 50 kokoaikaista ja yli 300 tuntiopettajaa.  Kursseille osallistuu vuosittain noin 11 000 kansalaisopiston sekä 1 000 työvoimakoulutuksen ja perusopetuksen opiskelijaa. Oppilaitosta ylläpitää Toimihenkilöjärjestöjen Opintoliitto ry.

Viisi vuotta sitten Aikuisopisto kilpailutti puhelinjärjestelmän uudistamisen. Toimittajaksi valittiin VoiceLink. Verkkopohjaisen, nykyaikaisen SIP-puheratkaisun valintaan vaikuttivat erityisesti järjestelmän helppo käyttöönotto, pienet laiteinvestoinnit sekä kustannussäästöt. Uuden tekniikan ansioista työhuoneisiin ei tarvinnut asentaa perinteisiä puhelinliittymiä, vaan puhelut ohjattiin verkkoon. Jokaiseen työpisteeseen asennettiin innovaphone IP-puhelin. Lisäksi opiston palomuuri uusittiin, muita laiteinvestointeja ei tarvittu. Järjestelmä otettiin käyttöön kolmessa päivässä.

Helsingin Aikuisopiston tietohallintopäällikkö Hamid Mortazavi on tyytyväinen valittuun ratkaisuun ja listaa hyödyt seuraavasti: ”Säästämme merkittävästi puhelinkuluissa vuosittain, koska käyttäjien väliset sisäpuhelut ovat ilmaisia – silloinkin, kun työntekijä tekee töitä kotoa käsin. Myös ulkopuhelujen minuuttiveloitus on edullisempi kuin vanhassa järjestelmässä. Uusiin työpisteisiin ei tarvitse vetää kaapelia, vaan IP-puhelimen asennus riittää. Tässäkin syntyy säästöä. Ja puheen laatu on hyvä; en ole saanut käyttäjiltä yhtään negatiivista kommenttia äänenlaatuun tai toimivuuteen liittyen.”

Virtuaalisointi parantaa palvelimien käyttöastetta

Aikuisopisto uudisti vuonna 2013 IT-järjestelmäänsä. Hyvien kokemusten ansiosta yhteistyö VoiceLinkin kanssa laajeni: yhteistyökumppanille ulkoistettiin langattoman verkon ja palomuurin ylläpito. Myös palvelimet virtualisoitiin. Virtuaalisointi parantaa muun muassa palvelimien käyttöastetta, nopeuttaa niiden käyttöönottoa, säästää tilaa palvelinhuoneessa sekä laskee virrankulutusta. Kokonaisuutta täydennettiin uusilla laitteilla.

”VoiceLinkin tekninen tuki reagoi nopeasti”

”VoiceLinkin tekninen tuki reagoi nopeasti, kun tarvitsemme apua. He myös antavat oma-aloitteisesti suosituksia järjestelmän toimivuuden parantamiseksi. Arvostan henkilökunnan ystävällistä ja avuliasta asennetta. Luotan heihin täysin”, suosittelee tietohallintopäällikkö Hamid Mortazavi.

Lataa esite tästä!

Tutustu palveluihimme, joita tarjoamme kaikenkokoisille asiakkaille.